woensdag 27 januari 2016

En ook bij mij gaat het niet vanzelf.

Na een nacht piekeren over dit log heb ik het toch maar opnieuw een beetje *bewerkt*.

Dit klinkt misschien een beetje raar, maar het gaat over het volgende.

Een van mijn beste vriendinnen is ernstig ziek. Ik was daar vorige week en zij kwam net van de WC.
Zij was helemaal buiten adem en gewoon kapot van het naar de WC gaan.

'Ja', zei ze 'Bij jou gaat dat allemaal gewoon, maar voor mij is het een hele toer'.


Toch is dat ook niet zo.

Ik ben dan wel niet buiten adem als ik van de WC kom, maar dat het bij ook gewoon 'normaal' gaat is ook niet zo. Niet dat ik haar dat verteld heb natuurlijk.

Want mensen begrijpen dat meestal niet als ik het ze vertel.

Ook kan je mijn situatie nooit met die van haar vergelijken.

Dit is alleen even een 'leuk' voorbeeldje van hoe het leven met een dwangprobleem/stoornis is.

Hier een voorbeeldje hoe 'dingen doen' bij mij gaan.

En dan als heel basaal voorbeeld: Hoe ga ik naar de WC. #grinnik


 
 
Het begint er dus mee dat ik denk dat ik naar de WC moet. '
Zonder aandrang dan is het een gedachte dat ik heen wil. Met aandrang is het van 'Mag ik nu ? Of moet ik nog even wachten ? Ga ik nu, of na een half uur ?

Mág ik nu ?

Heb ik 'dwang' gedachten ? Of een 'dwang' gevoel ?

Als ik dát heb, dan mag ik dus niet. Dan is het wachten.

Tegenwoordig heb ik hier minder last van en mag ik meestal gewoon naar de WC toe gaan.
Maar daar zitten dan wel weer haken en ogen aan vast. Want ik moet eerst opstaan (als ik zit).
Dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Is het niet zo, ja dan moet ik weer gaan zitten en weer opnieuw opstaan. net zolang tot het goed voelt (en/of er geen vervelende gedachte opkomt)

Vanaf hier schrijf ik het 'goed voelen' in de zin van dat ik de gedachtes en het 'voelen' maar tezamen neem want anders wordt dit log wel erg ingewikkeld. Maar de gedachtes en het 'goed' voelen zijn wel twee verschillende 'dingen' met verschillende consequenties. Maar dat wordt een beetje té om het zomaar te schrijven.

Als eerste moet ik zeggen dat het áltijd op dezelfde manier moet.


Waar was ik ? Oh ja, het opstaan, dan sta ik en moet ik erheen lopen.
Dat is het tweede ingewikkelde wat ik moet doen. Hoe loop ik ? Met welke voet begin ik ? Kom ik tijdens het lopen op lijntjes op de vloer ? Loop ik precies over schuine lijnen in de kamer of gang ? Komt dat dan wel goed ?
Doe ik de deur wel goed open ? Kom ik per ongeluk met mijn arm tegen iets aan ?
Heb ik jeuk (zoals zonet aan mijn oor ?) en mag ik krabben ? En als ik krab, dan moet dat natuurlijk wel weer 4 keer daarna.

Het lichtknopje............ Doe ik het licht aan in de gang of mág dat niet ?
Hoe doe ik de deur open van het toilet ? Pak ik per ongeluk ook de onderkant van de deurkruk aan ? Dan moet dat ook weer 4 keer.

Het licht aan in de WC, mag dat ???? Of niet ?

Mag het aan terwijl ik in de deuropening sta ? Of mag het pas aan als ik al op de WC zit ? (Dat is elke keer een verassing, dat staat nooit van tevoren vast.

Ik ga zitten, ik mag niet ondertussen jeuk krijgen of zoiets. Zit ik ?
-Ik zal niet uitgebreid in detail treden. Dat lijkt me niet nodig, haha-

Je hebt WC papier nodig.

Hoeveel ? Mag ik 4 velletjes ? Mag ik 2 ???? Nee, geen 2, het moeten er wel 4 zijn. Als het wel per 2 mág, dan moet ik het volgende WC bezoek ook 2 nemen om weer tot de 4 te komen. Want mijn eigen papier (Ik gebruik de goedkoopste van AH en dat zijn erg dunne velletjes), daar heb ik wel 4 van nodig.
Maar ben ik op visite ?
Tja, de meeste mensen gebruiken van die dikkere papier (lastig voor mij) want dan durf ik eigenlijk geen 4 te nemen want dan zit de wc-pot behoorlijk vol. En dat kost dan veel geld.
Dus dat betekent dat ik nóg een keer naar de wc moet gaan in die tijd dat ik op visite ben.
Óf tóch maar 4 velletjes nemen, waar ik me dan weer schuldig over voel.

Ondertussen bij iedere beweging van mijn armen moet het 'goed' gebeuren. Dus nog steeds nergens tegenaan komen.

Oh vergeten. De velletjes. Scheur ze alsjeblieft gelijk goed af. Doe ik dat niet goed ? Dan heb ik meer velletjes nodig. En dan ben je op visite met duur papier (voel ik me nog meer schuldig).

Dan heb je weer het afvegen, het opstaan (wat weer hetzelfde geeft als opstaan van de bank). Moet ik weer neerploffen op de wc ? Moet ik opnieuw opstaan ? Moet ik weer neerploffen ? Moet het weer 4 keer ?

Ben ik niet ondertussen tegen de muur aan gekomen ?

Ik mag ook niet ondertussen zomaar naar links kijken, als dat niet goed 'voelt' ? Nou dan weet je het wel. (4x)
Ik doe de deur thuis nooit dicht (dat scheelt dan weer).
Komt mijn kat per ongeluk binnen ? Pfff.

*bewerkt*

Ondertussen moet het slikken ook goed gaan. Moet ik weer 4x slikken.
Met mijn ogen knipperen, dat komt ook nauw. Moet ik extra slikken terwijl ik met mijn ogen knipper, moet ik slikken voordat ik met mijn ogen knipper ?
Bewegingen met mijn tong tegen mijn gehemelte. Wanneer mag dat ? Voor het slikken, na het ogen knipperen ? Of toch ervoor ?
Bewegingen met mijn mond, komt ook nauw. Net zo lang bewegen totdat het goed aanvoelt.
En dat tussen het slikken, knipperen en bewegingen met mijn tong ertussendoor.
En dan heb ik nog de bewegingen met mijn keel en mijn gehemelte (nou ja, ik weet het niet te omschrijven). Dat ook nog tussen het slikken.... etc door.

Alles moet wél op de goede manier. En welke manier goed is, weet ik pas op dat moment.

*einde bewerkt*

Het licht (als ik het aangedaan had) moet weer uit op dezelfde manier als ik het aangedaan had. Dus met dezelfde hand (of vinger/ of vingers) (Ik moet het ook allemaal onthouden natuurlijk).
Met mijn gezicht richting de wc of juist niet.

Dan de wc uit, met dezelfde voetstapjes.
Deur dicht (nou ja op een kier), en klaar is kees (Alish).

Pfff, en dat iedere keer. En elke keer.

En precies dezelfde voetstapjes terug naar de bank en ik kan weer neerploffen.

Oh jee, ik heb het handenwassen vergeten. Moet ik dat nog uitleggen ?
Ik geloof van niet.

*bewerkt*

-voetstapjes-lichtknopje-kijken-jeuk-kraan open-handen wassen-zeep-welke zeep-handen drogen-licht uit-voetstapjes.
én niet te vergeten: slikken-knipperen-bewegen (tong, gehemelte, keel, lippen)

*einde bewerkt*

Als je in mijn huis verf onder mijn voeten had gesmeerd dan kan je zien dat ik eigenlijk áltijd op precies dezelfde plekken mijn voeten neerzet.

Eindelijk weer op de bank. Of in bed.

*bewerkt*

En dan gaat het naar de WC gaan vanzelf ? Nee dus.
Begrijp je dat ik dit een hele bezoeking vind ? Dat ik figuurlijk 'kapot' ben van zoiets simpels ?
Dat ik nu al moe ben als ik het alleen maar teruglees ?
En dat dus elke keer opnieuw.

*einde bewerkt*


Ik moet nu ondertussen al heel nodig. Ik ga maar even.


 

Ik laat even wat gaan.



Groetjes, Alisha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten