maandag 10 maart 2014

Mijn leven met een dwangstoornis (OCD/OCS)


Een heel klein stukje over mijn dwangstoornis.



Ja, ook heb ik een dwangstoornis, al vanaf mijn 13 jaar ongeveer.
Waarom dat gekomen is, dat weet ik niet.

Wel heb ik het jaren stil en geheim gehouden. Echter wisten mijn ouders natuurlijk allang dat er wat aan de hand was.

Maar toch, heb ik veel in het 'geheim' gedaan.






Hieronder is een filmpje die heel goed weergeeft was een OCD inhoudt.




Vanaf 1. 26 tot 4. 00 min is het heel herkenbaar. Nou ja, alles is herkenbaar.
Maar vooral deze dingen heb ik erg last van.



 

Het stukje gaat over bv het naar bed gaan.


Ten eerste over de tegels lopen.

Inderdaad hebben veel kinderen daar ook last van, maar dat wordt je vast ook aangeleerd.
Bij mij is het later teruggekomen en gebleven. Tot op de dag van vandaag.

Iedere stap die ik zet (of tenminste 8 van de 10) moet op een bepaalde manier.


 
Traplopen, teruglopen, tellen hoeveel treden, weer teruglopen, en het liefste in getallen van 4.

Deur telkens open en dicht doen, het liefst ook weer in getallen van 4.

De deur op slot doen, van slot af en weer en weer. Ga maar door.

Het lichtknopje aan en uit doen, keer op keer.

Ik ben altijd bang dat de buren dat ook steeds zien. (rood hoofd)

De gordijnen dicht en weer open doen en zo maar door.

En dan lig je nog niet eens op bed.

En dit is maar een klein stukje,
een heel klein stukje van mijn OCD.










Meer lezen over OCD ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis

En




http://www.adfstichting.nl/Dwang.aspx

Zie ook
Dwangstoornissen, hoe het voelt om een dwangstoornis te hebben

http://www.dwang.eu/

Deze film wil ik nog zien.

Het gaat over jongeren met een OCD die op survival gaan.




Deel 2




Update:

Meerdere logs over mijn leven met dwang


19 mei 2014, Het programma, Levenslang met dwang
http://alishastruggletobe.blogspot.nl/2014/05/het-programma-levenslang-met-dwang.html

30 december 2014, Mijn dwang in de laatste dagen van het jaar
http://alishastruggletobe.blogspot.nl/2014/12/mijn-dwang-in-de-laatste-dagen-van-het.html


20 april 2015, Therapie tegen mijn dwang of niet ?
http://alishastruggletobe.blogspot.nl/2015/04/therapie-tegen-mijn-dwang-of-niet.html
 
6 juli 2015, En dan zijn we weer een paar afspraken verder met de psychiater
 
23 september 2015, Het verleden blijft tegen je gebruikt worden
 
20 januari 2016, Overgestapt op nieuwe medicijnen
 
27 januari 2016, En ook bij mij gaat het niet vanzelf.
 
 
 
 
Alish

6 opmerkingen:

  1. Ik ga hierheen linken vanaf www.dwang.eu. Er zitten ook een paar mooie links in jouw stuk.
    Menno Oosterhoff

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben je zelf geabonneerd op de nieuwsbrief van de www.dwang.eu ? je kan je op de website inschrijven. Dan kan je zien dat ik naar je verwijs. Die animatie is ook bijzonder

      Verwijderen
    2. Die letters die je moet invullen zijn echt te moeilijk te lezen. ik moest wel 4 keer proberen voor het een keer lukte.

      Verwijderen