zaterdag 30 september 2017

Ik zit nu bij het FACT MBT

Sinds juli 2016 (vorig jaar dus) zit ik bij het FACT-MBT.

Ik zat bij het 'gewone' FACT team, maar ben doorverwezen naar het MBT team.

Hier is de link

https://www.lentis.nl/locaties/fact-mbt/

Het FACT-MBT team is voor mensen (in mijn eigen woorden) die al vanaf (jong) volwassen leeftijd hevige emotionele pijn ervaren of periodes van leegte, waarin je juist weinig voelt.
Ook kan je impulsief reageren en (soms) schadelijk gedrag voor jezelf of naar anderen toe ontwikkelen.
Onder andere hebben zij moeite met relaties en vertrouwen in zichzelf en anderen.
Hieronder wordt ook wel verstaan een persoonlijkheidsstoornis.

Wanneer je zo veel last hebt van deze problematiek dat je vastloopt op meerdere gebieden kan het FACT wat voor je betekenen.

Waarom ga ik naar het FACT ?

Tja, eerlijk gezegd snap ik het ook nog niet helemaal.

Wat ik wél weet is dat ik geen werk aankan. Zelfs geen vrijwilligerswerk. Ik heb wel jaren zwemles gegeven in een vereniging. Dit ging heel goed. Dit was namelijk maar 1 x in de week en dat 2 x een half uur.
Meer kan ik namelijk niet aan.
Ik kan goed met kinderen werken (al zeg ik het zelf) ik heb veel geduld. (erg veel zelfs, wat kinderen betreft), ik ben aardig, lief en heb doorzettingsvermogen.

In het échte leven ????

Is dit toch wel een beetje anders.

Ik heb moeite met het vertrouwen in mensen. Ik word snel boos als ik ze niet goed begrijp. Of eigenlijk, ik begrijp ze wel goed, maar de bedoeling van mensen snap ik niet.
Ik vind mensen te hard, te ongeduldig, niet aardig genoeg.

Ik heb in het verleden erg veel aan zelfbeschadiging gedaan.

Maar NU niet meer !

Hierover gaat dit log natuurlijk niet maar ik vond dit wel een vermelding waard. 'duimpje omhoog voor mezelf'.

****ik heb koude voeten, ik doe de verwarming maar op 20 C****
(dat mag, het is toch een vrijdagavond vind ik)


Als eerste heb ik een intake gesprek gehad met een verpleegkundige en een psycholoog.

Maar wat mij tegen stond was dat ik afscheid moest nemen van Annelie, mijn spv'ster van het vorige FACT. Ik heb hier al over geschreven dus ik zal het niet weer doen.

Op dit moment, iets meer dan een jaar later word het tijd om langzaamaan afscheid van haar te nemen. We hebben wat langere tijd tussen de afspraken in. Veeeeeeel te lang naar mijn zin)

Het FACT team werkt vanuit de uitgangspunten Mentaliseren Bevorderende Therapie (MBT)

Wat is mentaliseren ?

Mentaliseren is het proberen te begrijpen van jezelf en anderen.
Zie verder de site (de link hierboven)

Ik kan het niet zo goed uitleggen omdat ik het nog steeds niet zo goed begrijp.
ik denk namelijk dat IK het altijd GOED weet.
Dat ik precies weet waarom mensen dingen doen en wat ze ermee willen bereiken.

Maar ...... ik kan het ook wel eens fout hebben.
maar dat geloof ik niet.

Ik vind het zoiets als CGT, maar dat is het ook weer niet.

Na de voorbereidende fase waarin we veel gesprekken hebben gehad over mijn klachten en waarmee ik vastloop, Is de diagnose weer bekeken enzo verder.
Ik weet het eigenlijk niet zo goed.

Met mijn psychologe heb ik het uitgebreid over mijn OCD gehad, eindelijk iemand die echt naar mij luisterde en het probeerde te begrijpen.
Ik heb wel vaker met behandelaren over mijn OCD gehad maar nooit zo veel en zo uitgebreid. Het was een verademing.
Binnen het MBT team is geen gelegenheid om mijn OCD te behandelen (als het te behandelen is, wij denken van niet namelijk).

Daarna heb ik een groeps-informatie-behandeling gehad van 12 weken waarin er iedere week een bepaald onderwerp centraal stond.

Als je deze groep hebt doorlopen kun je aan de MBT beginnen.
Je kunt dat in een groep doen of individueel. Als je in de groep gaat heb je 3 contactmomenten per week.
1 x de groepsbijeenkomst.
1 x met je behandelaar (de ene week je verpleegkundige en de andere week je psycholoog)
1x beeldende therapie.
Dit duurt dan 1,5 jaar.

Oh ja, en je mag geen vriendschappen maken in de groep.

(Ook begrijpelijk. Ik heb al zoveel vriendschappen tussen borderliners zien stranden)
Maar ik weet niet of dat de reden is.
Wel een reden is dat vriendschappen de onderlinge verhoudingen in de groep kunnen beïnvloeden)

Als je individueel hebt krijg je deze therapieën niet.
En dan duurt het 2 jaar.
Hoe dat er verder uitziet weet ik niet. Misschien wel op dezelfde manier verder als ik tot nu toe heb gehad.
Of ik in de groep ga weet ik ook nog niet. Daar heb ik over nagedacht en ik weet het nog niet.
Ik denk dat ik het niet aankan namelijk. 3 x per week naar de GGZ ?
Pffff.

Ik laat het maar aan hun over. Als zij denken dat ik het psychisch en geestelijk/lichamelijk aankan, dan doe ik het waarschijnlijk wel. En anders maar individueel.

Psychisch zal het heel zwaar zijn. Je bent in een groep. En dat met allemaal verschillende mensen die allemaal ook borderline hebben. En (als ik het mag zeggen) het zijn niet de makkelijkste mensen.
Wel de liefste ♥.



Dit lijkt me ook mooi om mee af te sluiten.

Borderliners kunnen erg lief voor elkaar onderling zijn.

Tot later.

Liefs, Alisha

Geen opmerkingen:

Een reactie posten