vrijdag 29 juli 2022

Het afscheid van Neighbours 1985-2022 (deel 1)

Vandaag was de laatste aflevering van de Australische soap-serie Neighbours in Australie. Morgen wordt de laatste aflevering in Engeland uitgezonden. Ikzelf loop zo'n 2 jaar achter. De laatste aflevering staat al op internet. Ik weet niet wanneer ik de laatste aflevering ga zien, en óf ik hem ga zien.

Ja uiteindelijk wel. Ik kijk nu via de App Dailymotion. 

In 1993, ik geloof rond de kerst, was ik aan het zoeken op mijn televisie en toevallig kwam ik op BBC 1 bij Neighbours terecht.

Ik zag een jongetje, en was gelijk 'verliefd'. 

Dat was Todd Landers, gespeeld door Kristrian Schmid.

Todd en Cody

Vanaf toen ben ik iedere dag gaan kijken. Eerst alleen op BBC 1, en toen kwam ik erachter dat het ook op België was. Én op Nederland bij de VARA.

Mijn moeder en ik waren snel 'verslaafd' aan de serie. Wij keken 2 x per dag. 1 x op België en daarna op de BBC. Er zaten ongeveer 2 jaar tussen. Dus we volgden dezelfde serie 2 x. Wat we gemist hadden konden we dan 2 jaar later nog eens zien.

Eerst was het op België 5 x per week, en later ook nog op zaterdag.

Met de bovenstaande karakters zijn wij begonnen. 

Mijn favoriete verhaallijnen waren met de familie Robinson en de familie Willis, die later kwamen. Todd en Cody, gespeeld door Amelia Frid, waren mijn favoriete personen.

De eerste aflevering dat Cody kwam.


Tenminste dat heb ik ergens op internet gelezen.

De aflevering op Youtube dat Cody Todd bij haar thuis uitnodigt.

Cody Seduces Todd (Neighbours 1989)




Ik heb sinds mijn 8e jaar al een fantasie-wereld. Ik heb in vele televisie-series 'geleefd'. En uiteindelijk was ik ook deel van de Neighbours-familie.

Ik kreeg een 'nieuwe' tv moeder. De moeder van Cody, Pam Willis, gespeeld door Sue Jones. Ik vond haar de liefste moeder die er was. (Buiten mijn eigen moeder dan). Maar in je fantasie is alles altijd mooier. 


Doug was de vader, gespeeld door Terence Donovan (de vader van Jason Donovan), maar mijn vader niet. Heel raar, maar zo werkt het nou eenmaal in je fantasie. 

Ook heeft zijn zoon Jason ook gespeeld in Neighbours (1986-1989). En later Jason's dochter (Jemma Donovan) speelde ook in Neighbours (2019-2022). En Jason's halfzusje Stephanie McIntosh speelde ook in Neighbours (2003-2007).

Ze waren een vrienden groepje, van Todd, Cody, Josh en Melissa. 



En in mijn fantasie was ik het vriendinnetje van Todd. Soms was hij mijn broertje. Dat wisselde vaak. 

Ik woonde bij mijn fantasie-mama. Ik kreeg knuffels van haar en ze was altijd lief voor mij. (Van mijn eigen moeder wilde ik nooit een knuffel. Dat kon ik niet. Maar in fantasie is alles anders. In mijn fantasie was ik altijd rond de 14 jaar. Later iets ouder, zo'n 16 jaar. Dat is eigenlijk tot op vandaag altijd zo gebleven. Mijn leeftijd is nooit boven de 18 gekomen. Ze was ook nooit mijn echte moeder, maar altijd een pleegmoeder. Maar ik woonde daar.

Een van de leukste afleveringen was toen ze strip-poker speelden.

De aflevering Todd en vrienden spelen Strip-poker

En wanner ze in het skeikunde-laboratorium een explosie veroorzaken.


Op een gegeven moment is Amelia Frid uit de serie gegaan. Zij had moeite met haar school om door te gaan met in Neighbours spelen. In de serie ging ze naar de Verenigde Staten om daar net als haar vriendinnetje Melissa om op uitwisseling op school te gaan.




De laatste aflevering met Amelia Frid.



In 1993 kwam Cody terug gespeeld door Peta Brady (1993-1996).

Ondertussen was Todd overleden. Dat was de vreselijkste aflevering die ik gezien had. Toen was er nog geen internet en was ik er nog niet op voorbereid.




De Willis-familie was er van (1990-1994). Later hebben Pam en vooral Doug nog een aantal gast-afleveringen gedaan.

Maar mijn fantasie-familie was er niet meer. Ik heb ze zo gemist. Maar in mijn fantasie waren ze er nog wel. Ik heb sinds 1993 tot en met vorig jaar bij hun geleefd. Zelfs als ik aan het werk was, dacht ik aan de avond dat ik weer naar Neighbours kon kijken. En ook terwijl ik aan het werk was, dan was ik gewoon aan het werk, en als ik dan bv even naar de 'buizenpost' of de wc aan het lopen was. Dan was ik weer in mijn fantasie.

Dan was ik weer het vriendinnetje van Todd.

Zo weird. Maar mijn fantasie ging samen met de werkelijkheid.

En dat heeft mij er doorheen gesleept. Ik heb het de laatste jaren op mijn werk (sinds 7 september 1999) heel moeilijk gehad. In 2005 moest ik daar weg. (door omstandigheden die ik nu even niet schrijf, was niet mijn idee, én niet mijn schuld).

Altijd tot vorig jaar 4 april 2021 heb ik meerdere fantasie-families gehad. Als ik 's nachts ging slapen, speelde ik mijn fantasie. Ik had meerdere verhalen. Ik had meerdere families. Ik had meerdere moeders. Maar Pam bleef mijn belangrijkste fantasie-moeder.

Maar op 4 april dag is mijn moeder overleden.

Bij ieder overlijden en verlies is er iets van mijn fantasie verdwenen. En nu kan ik niet meer verzinnen. 

Neighbours heeft mij door mijn leven heen geholpen. Ik droomde er zelfs regelmatig over. Ik heb veel moeilijke momenten gehad. Maar altijd was er mijn familie.

En nu zijn ze er niet meer. Toch hoop ik dat er uiteindelijk weer een geldschieter komt. En dat ze weer opnieuw beginnen. Gelukkig heb ik nog zo'n 2 jaar te kijken. Maar dat is toch anders. En natuurlijk kan ik altijd overnieuw beginnen. Er zijn vele fans die opnieuw willen beginnen. Ik ben niet de enige die het er moeilijk mee heeft.

Ik heb altijd tegen mijn moeder gezegd dat ik graag in Neighbours wilde spelen. Als het nichtje van Helen Robinson. En ik wilde graag eens naar de Neighbours studio. Er zijn tours waar je de set kan bekijken.

De tour:

Bekijk tijdens deze officiële rondleiding de huizen en de straat die de achtergrond vormen van dit internationaal geliefde Australische tv-drama.

Tijdens deze Ultimate Fan Tour ga je naar de Global Television Studios en bezoek je de buitensets van het Lassiter's Complex, waaronder Harold's Store, The Waterhole en Lassiter's Lake. Ook maken we een wandeling over Power Road en bezoeken we Fitzgerald Motors, Grease Monkeys en Dial-A-Kyle.

Where is Neighbours filmed in Melbourne?

It has been filmed in Pin Oak Court since the series began in 1985 and it has since become popular with tourists. Tours to the cul-de-sac run throughout the year.

Ik zal in een volgend logje nog wat hoogtepunten van mijn geliefde serie laten zien. Samen met de Brady Bunch was dit mijn favoriet.


Nog wat foto's van mijn favoriet Todd.

Todd en Katie (zijn zusje) toen ze nog maar net kwamen

Todd en Cody

Todd en Cody

Todd en Jim Robinson

Todd en Josh Anderson





Liefs, Alisha 💜

Geen opmerkingen:

Een reactie posten