zondag 4 september 2022

Mijn verjaardag dit jaar, en buitenangst

Een maandje geleden was ik jarig. πŸ™‹

Normaal ga ik altijd 's avonds naar mijn broertje met mijn ouders. Ik vier namelijk al heel lang mijn verjaardag niet meer. En nu was de 2e verjaardag zonder mijn moeder. Mijn broertje was met zijn gezin op vakantie. Dus dat ging niet door.

Het liefste had ik het as van mijn moeder willen verstrooien op deze dag. Zo is ook mijn oma's as op mijn verjaardag in het graf van mijn opa bij gezet.

Nu had ik besloten om naar de begraafplaats te gaan. Vroeger ging ik altijd met mijn moeder naar de begraafplaats op bepaalde dagen. Soms namen wij een gebakje mee. Ook ging ik wel eens vroeger van mijn werk weg. Of als ik om 7.00 u had moeten beginnen was ik eerder vrij. Namelijk om half 4.

Dan ging ik op het bankje zitten, op mijn game-boy spelen. Of in het gras liggen (in de zomer) en een boekje lezen. En veel praten met mijn opa en oma. Het was de enige plek waar ik me altijd 'rustig' voelde. Het was fijn daar. Ook had ik graag na mijn overlijden bij hun in het graf gewild. Dat heb ik altijd gewild. Dan ben ik weer 'thuis'.

Ik heb het vorig jaar aan mijn oom gevraagd, maar hij zei dat hij erover moest nadenken.

Hoezo ? We hebben het er al vaker over gehad. En ik weet zeker dat mijn opa en oma het goed zouden vinden. Ik was daar zo'n 5 x per week. En als ik vakantie had nog vaker.

Later, toen ik niet meer alleen durfde gingen wij altijd met mijn ouders. En daarna in het thee-huisje wat drinken en wat lekkers eten.

Dus ik wilde graag naar de begraafplaats op mijn verjaardag.

Aangezien ik dat niet aan mijn vader hoef te vragen heb ik het mijn oom gevraagd. En hij wilde wel mee.

Het was mooi weer. ik had wat geld meegenomen om naar het thee-huisje te gaan. Maar we zijn daar maar gebleven. Ik durfde het ook niet voor te stellen. 

In de auto hoorde ik van hem dat hij bij mijn vader geweest was. (Dat had ik al gehoord) En dat mijn vader hem had verteld dat mijn moeder verstrooid was bij het crematorium. Huh ?

Ik weet nergens van. Ik weet wel dat het een tijdje terug de bedoeling was (en NIET bij het crematorium, maar op de begraafplaats) maar door ruzies tussen mijn broertje en mijn schoonzus is het niet doorgegaan. Ik vertel hier later nog wel over.

Nu kan ik me voorstellen dat het crematorium met mijn vader gebeld heeft en dat mijn vader de opdracht heeft gegeven. Maar DIT was NIET de bedoeling. En IK durf er niet met mijn vader over te spreken.

Maar ja, ik heb een kaarsje aangestoken. En er stond een nieuw tuin-kaboutertje. (mijn oma was gek op haar tuin-kaboutertjes. (Toen zij nog thuis woonden stond de tuin vol. En 's avonds haalde zij ze altijd naar binnen. er was namelijk vroeger (bij de 5-uur show, heel lang geleden πŸ˜€) eens bij iemand een kabouter verdwenen en toen kregen die mensen van heel veel plekken een kaartje dat de kabouter hier op vakantie was. πŸ˜‚

Wij hebben een hele tijd op een bankje gezeten. 

Het was mijn 4e of 5e keer buiten deze zomer. Ik kom niet veel buiten. Ja, iedere dag wel even. 5 minuten, om naar mijn vader te fietsen. Ook ga ik wel eens naar de winkel (paar minuten van mijn huis) en ik fiets in mijn eentje naar de GGZ. Als ik ergens anders heen moet gaat er iemand met mij mee. Mijn thuisbegeleiding of mijn vader. En toen ik voor mijn autisme-onderzoek naar een andere locatie van de GGZ moest, gingen wij met de auto. (Daar durfde ik niet met de fiets heen)

Maar buiten zitten, of ergens heen, dΓ‘t doe ik niet meer. Ik heb 1x met mijn vader gefietst buiten. Vorig jaar gingen wij zo'n 5x per week. Maar dat lukt mij niet meer. Wandelen ook niet. Dus het was goed voor mij om even buiten te zijn.

Vroeger zat ik altijd buiten of ik ging naar het zwembad. Zelfs toen ik verrotte depressief was ging ik nog naar het zwembad. Wel met de deel-taxi omdat ik niet meer met de fiets durfde.


 

Tja.

Hieronder nog wat mooie foto's van de begraafplaats.

Liefde, Vrede en Vrijheid

Nooit meer.....

maar altijd in ons hart

Deze tekst had ik geschreven


Dit was het weer.

Liefs, Alisha πŸ™‹

Geen opmerkingen:

Een reactie posten