zondag 9 februari 2014

Petitie: Borderliners verdienen een toekomst

Verdien ik als iemand met borderline ook een toekomst ?



Ik heb getekend, jij ook ?


 
nieuwe " verdienen een toekomst"

PETITIE

Wij
 
Borderline patiënten, onze families en vrienden
 
constateren
 
Dat de aangeboden hulp vanuit de GGZ in Nederland zeer slecht is. Patiënten en hun radeloze families worden te vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Huisartsen, crisisdienst, politie en andere hulpverleners weten zich ook geen raad met de uitzichtloze situatie waarin velen van ons zich bevinden. Wij kunnen nergens terecht voor doelbewuste en effectieve hulp.
 
en verzoeken
 
Een grondige verandering in de geestelijke gezondheidszorg. Therapieën moeten op een bredere schaal beschikbaar zijn. Wij willen terecht kunnen bij oprecht geïnteresseerde en juist geïnformeerde hulpverleners. Wij willen serieus genomen worden en niet langer het slachtoffer zijn van bureaucratische rompslomp. Hulp moet beter en sneller beschikbaar zijn. Laat ons niet in de steek, wij kunnen dit niet alleen!





Mijn reactie.
Ik kan jammer genoeg uit ervaring spreken dat het leven met borderline niet fijn is.
Natuurlijk beleeft iedereen zijn ziekte anders.

Ik spreek voor mezelf en borderliners die ik ken.
Dus voel je niet aangesproken als je er heel anders over denkt.
Dan ben ik alleen maar heel erg blij voor je.

Ik ervaar Borderline als een afschuwelijke ziekte.





Uit de DSM-IV

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis


De DSM-IV (301.83) definieert de borderline-persoonlijkheidsstoornis als een aanhoudend patroon van instabiele interpersoonlijke relaties, een instabiel zelfbeeld, instabiele emoties en een sterke impulsiviteit. De stoornis uit zich in de vroege volwassenheid in verschillende situaties.
De diagnose kan worden gesteld als sprake is van vijf of meer van de volgende situaties:
 
  1. De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen (in dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend).
  2. De persoon vertoont een patroon van instabiele en intense persoonlijke relaties, waarbij idealisatie en minachting elkaar afwisselen.
  3. De persoon heeft een identiteitsprobleem: een aanhoudend sterk instabiel zelfbeeld of een sterk negatieve eigenwaarde.
  4. De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten) (in dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend).
  5. De persoon vertoont regelmatig suïcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
  6. De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen).
  7. De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
  8. De persoon heeft intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen (bijvoorbeeld regelmatige driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen).
  9. De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.
Tegenwoordig is er de DSM 5, en nee, geen DSM-V.

Hier ga ik verder niet op in.

Ik heb geen psychiatrie gestudeerd en ben niet thuis in al deze termen.
Ik heb het al zwaar genoeg aan mezelf.


Verdere informatie:

http://alishastruggletobe.blogspot.nl/p/over-psychiatrie.html


Ik heb in mijn opnames meerdere mensen met borderline leren kennen. Ook via internet.
Ik kan je zeggen dat ze erg veel strijden in het leven.


Volgens DSM-IV pleegt ongeveer 8 tot 10 procent van alle mensen met een borderline-stoornis zelfmoord.

Uit onderzoek (Duberstein,1977) bleek dat ongeveer 30-40% van de zelfmoorden worden gepleegd door mensen met een persoonlijkheidsstoornis.

Bron: http://www.borderlinecase.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=129:suicidaliteit&catid=51:kenmerken-index&Itemid=2360


Ja, ik ga hier allemaal verder niet op in.
Bij mij is er sprake van meerdere stoornissen.

Maar lees eens een goed boek over een persoon met borderline, dan geeft je dat een goed beeld.

Ik heb er net een uitgelezen, maar dat sprak me niet zo aan.
'Hoe het is om mij te zijn'

De boeken die ik van de behandelaren moest lezen kwam ik niet door.
Te confronterend.

Wil je weten welke ?

Vraag maar.





In ieder geval vraag ik begrip voor iemand met borderline.
En een echte goede behandeling.
Na jaren in de psychiatrie heb ik nog nooit een behandeling voor borderliners (volgens informatie op internet en fora) gehad.

Het enige wat IK gehad heb is CGT. Cognitieve gedrags therapie.
Dan leer je om anders te denken. En dat niet gelijk alles op jou gericht is.

Eerlijk gezegd zou de helft van de bevolking deze therapie eens moeten volgen, gezien het explosieve aard van mensen op andere mensen die in hun ogen iets doen waarvan gedacht wordt dat je aangevallen wordt.
Sjj, ik weet niet hoe ik deze zin moet omschrijven.

CGT, daar heb ik niks aan. Dat heeft bij mij geen zin.
Op het moment dat ik het eindelijk begon te snappen is de therapie stop gezet omdat het te duur werd.

En dáár betaal ik belasting en vele ziektekosten voor.

En dan is er nog SFT, MBT, VERS, Linehan, DGT, etc.
Maar ik krijg niks.
Maar misschien met de reden dat ik daar niet aantoe ben. Is dat zo ?

Ik denk eerder dat ik in een gebied woon waar geen therapieën zijn.
Want in Utrecht etc, daar zijn wel therapieën. Maar daar woon ik niet.


Alisha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten